دانلود مقاله طرح خاورمیانه بزرگ و ایران (نخبه سازی)

+0 به یه ن

مقدمه

نگاهی اجمالی به ایالات متحده آمریكا
ایالات متحده آمریكا سرزمینی به وسعت ۹۶۹۵۵۳۹ كیلومترمربع است و چهارمین كشور وسیع جهان پس از روسیه، كانادا و چین است كه از ۵۲ ایالت تشكیل شده و پایتخت آن واشنگتن است آمریكا برخلاف قاره آسیا كه دارای گروه های جمعیتی مشخص و پرجمعیت است، قاره ای مهاجرنشین می باشد، ساكنان واقعی آمریكا سرخ پوستان هستند كه در حال حاضر در اقلیت كامل به سر می برند و تعدادشان در سراسر آمریكا حدود یك میلیون نفر می باشند براساس داده های آماری سال ۱۹۹۹ آمریكا دارای ۸۱۳/۶۹۰/۲۷۲ جمعیت بوده كه از این تعداد حدود نصف آن انگلیسی زبان و مابقی گروه های اسپانیولی زبان و فرانسوی زبان می باشند، تقریباً تمامی ساكنان این قاره مسیحی هستند كه در میان مذاهب سه گانه دین مسیحیت، تعداد پیروان كاتولیك نسبت به مذاهب دیگر بیشترند. تعداد ۴۱۴۰۰۰۰ یهودی در آمریكا به سر می برند تعداد مسلمانان آمریكا بالغ بر ۵۷۸۰۰۰۰ نفر است كه در حدود ۲/۲ درصد از جمعیت این كشور را شامل می‌شود.
نظام آموزشی آمریكا:
نظام آموزشی آمریكا، سیستمی همگانی، غیرمتمركز، فراگیر و حرفه ای است، ایالات متحده آمریكا به عنوان نیرومندترین كشور صنعتی جهان دارای نظام آموزش عالی با قدمت طولانی است كه به صورت غیرمتمركز اداره می‌شود و دولت مركزی و دولت های ایالات نقش پشتیبانی كننده را بر عهده دارند در آمریكا نزدیك به ۲۰۰۰ مركز تحصیلی وجود دارد تعداد كل دانشجویان آمریكا در سال تحصیلی ۹۸-۱۹۹۷ برابر ۳/۱۴ میلیون نفر بوده كه بیش از ۱/۱۱ میلیون نفر در مراكز آموزش عالی دولتی مشغول به تحصیل بوده اند.
اوضاع مالی و شاخص های اقتصادی
تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۳/۹۹۳۷ میلیارد دلار محاسبه گردیده است كه بیشترین مقدار در میان همگی كشورهای جهان است در سال ۱۹۹۹ درآمد ملی آمریكا برابر ۷۴۳۹ میلیارد دلار بوده است با این حساب درآمد ملی سرانه آمریكا رقمی در حدود ۲۷ هزار دلار بوده است. ایالات متحده آمریكا همچنین مهم ترین تولید كننده فرآورده های كشاورزی است و آن هم به دلیل بهره گیری از آخرین دست آوردهای صنعت در بخش كشاورزی است.
بودجه نظامی آمریكا سالانه ۴۰۰ میلیون دلار یعنی برابر با بودجه نظامی تمام كشورهای جهان است.
به طور كلی ایالات متحده آمریكا دارای ویژگی های جمعیت فراوان و پویا، منابع طبیعی سرشار، اقتصاد نیرومند، پیشتازی در زمینه تكنولوژی، تسلط بر سرمایه و پول جهانی، داشتن پیوندهای بازرگانی گسترده با دیگر كشور، درآمد سرانة چشمگیر پیشتازی در زمینه علمی و فرهنگی، برخورداری از مهم ترین زبان بین المللی و بویژه برتری بی‌رقیب نظامی چه در سطح جنگ افزارهای متعارف و چه در سطح جنگ افزارهای هسته ای است.
پایه های هژمونیك آمریكا بر سه پایه قابل توجیه است الف- پایة امنیتی- نظامی- هسته ای- ب، پایة ژئوپولیتیك ج- پایة حفظ موقعیت دلار در بازارهای جهانی كه هر سه پایة مژمونیسم آمریكا در نیم سدة اخیر به گونه ساختاری با خاورمیانه پیوند یافته است

فهرست مطالب:

نگاهی اجمالی به ایالات متحده آمریكا

نظام آموزشی آمریكا:

اوضاع مالی و شاخص های اقتصادی

طرح خاورمیانه بزرگ

الف: مفاد و مفروضه‌های طرح

۱٫ توسعه سیاسی: دموكراتیك سازی

۱) حمایت از انتخابات آزاد

۲) آموزش پارلمانی

۳) سازمان‌های آموزش امور مدیریتی و رهبری زنان

۴) تقویت دیپلماسی ارتباط با توده‌ها (ملت‌سازی)

۵) تلاش برای نفوذ در رسانه‌های گروهی

۶) تقویت جامعه مدنی

۷) منطقه آزاد تجاری امریكایی- خاورمیانه‌ای

۲٫ توسعه علمی- آموزشی

۳٫ توسعه اقتصادی

ب. خاستگاه و اهداف طرح

۱٫ راهبرد امنیت ملی آمریكا

۳- نقش ملی آمریكا:

ج. تاثیرات طرح بر امنیت ملی ایران

۱٫ چالش های امنیتی

۱-۱ چالش های نظامی

۳-۱٫ چالش های سیاسی

۳-۱٫ چالش اقتصادی

۴-۱٫ چالش های هویتی

پروژه نخبه سازی


دانلود فایل



  • [ ]