دانلود مقاله پلیس و امكان اعمال جایگزینی های دستگیری و بازداشت و بازداشت كودك و نوجوان

+0 به یه ن

چكیده:

در این نوشتار پس از ذكر پیشینه‎یِ تاریخی بزه دیده در فرایند كیفری و نگاهی مختصر به تاریخچه‎یِ بزه دیده شناسی، در مورد مبانی نظری بزه‎دیدگی اطفال سخن به میان آمده و بی‎توجهی به «وضعیت خاص» اطفال چون كم سن و سال بودن، وابستگی به پدر و مادر، نیاز به محبت، همنشینی با همسالان كژرو و نظایر آن، از یك سو و از سوی دیگر، بی توجهی به این «وضعیت خاص» از سوی نهادهای كیفری متولی و جامعه، به عنوان مبنای بزه‎دیدگی اطفال به شمار آمده است. در تهیه‎یِ پرسشنامه‎‎یِ اجرایی نیز سعی گردید كه این بی توجهی‎ها به صورت پرسشنامه از مددجویان مطرح گردد. یافته‎ها حاكی از آن بود كه عواملی چون، زندگی در محله‎هایِ بدنام و فقیر، فقر، مشكلات و نارسایی‎های خانوادگی، دوستان و همسالان، مناسب نبودن محیط‎های محل گذران محكومیت و بی‎كاری مددجویان ـ كه خود موجب روی آوردن آنان به آموزش فنون بزهكارانه است در بزه‎دیدگی اطفال و تكرار آن مؤثرند و نارسایی‎های نظام كیفری نیز این امر را تشدید می‎كند. در پایان هم به منظور پیشگیری از بزه‎دیدگی اطفال؛ ایجاد زمینه‎یِ حضور وكیل در محاكمات كیفری، ایجاد زمینه‎های كار اجباری همراه با كارمزد به جای نگهداری در كانون اصلاح و تربیت، تشكیل دادگاه كیفری اطفال با صلاحیت ذاتی و استفاده از یك رژیم كیفری خاص و مسئولیت نقصان یافته، پیشنهاد گردیده است.

مقدمه :

 اینكه انسان ذاتاً و فطرتاً موجودی اجتماعی است با اینكه در نتیجه نیازها اجباراً به زندگی دسته جمعی روی آورده موضوعی است كه قرن ها ذهن جامعه شناسان را به خود مشغول نموده است به هر ترتیب انسان از جمله حیواناتی است كه به صورت دسته جمعی و اجتماعی زندگی می كند انسان كه موجودی آزاد خلق شده برای اینكه بتواند در این اجتماع دوام و قوام بیاورد مقداری از آزادی های خود را به جامعه می بخشد و اجتماع نیز در عوض تعهد می نماید كه به مابقی آزادی های فرد احترام گذاشته و از آن دفاع و حمایت نماید. یكی از این آزادی های مشروع فرد در جامعه آزادی تن می باشد اما گاهی اوقات درجوامع سازمان یافته با اختیاراتی كه شهروندان به قوه مقننه تفویض می نماید قانونگذار با تصویب قوانین خاص اقدام به محدود كردن این آزادی ها می نماید لذا اصل بر آزادی تن بوده و موارد محدود كننده آزادی تن از موارد استثنایی می باشد كه می بایست قانونگذار صراحتاًً به ذكر این موارد بپردازد.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                        صفحه

چكیده…………………………………………………………………………………………………. ۱

مقدمه۲………………………………………………………………………………………………….

اهداف آیین دادرسی كیفری با نگاه به تاریخچه اصول محاكمات………………………… ۲

تعریف و پیشینه بازداشت موقت۳………………………………………………………………….

اصول مهم میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی در مورد مقوله بازداشت موقت………….. ۷

بازداشت موقت و حذف دادسراها………………………………………………………………… ۸

بازداشت موقت در قانون آیین دادرسی كیفری مصوب ۱۳۷۸………………………………. ۹

بازداشت موقت و شاكی خصوصی………………………………………………………………. ۱۴

تئوری و مبانی نظری………………………………………………………………………………… ۲۴

كودك اولین قربانی فرقه۳۷……………………………………………………………………….

بازداشت در هنگام عبور از پست بازرسی……………………………………………………….. ۴۶

انواع شكنجه ها را می توان به شكل موارد ذیل تقسیم كرد………………………………….. ۵۰

شیوه های شكنجه در دوران بازداشت……………………………………………………………. ۵۰

رنجها و محرومیت ها……………………………………………………………………………….. ۵۱

شرایط نابسامان زندگی…………………………………………………………………………….. ۵۲

تبعیض علیه فلسطینیان ساكن در فلسطین۱۹۴۸…………………………………………………. ۵۶

شلیش (كمیته ثلث) …………………………………………………………………………………  ۵۶

محرومیت از تحصیل………………………………………………………………………………… ۵۷

محرومیت از گردش و تفریح……………………………………………………………………… ۵۸

سهل انگاری پزشكی……………………………………………………………………………….. ۵۹

فهرست منابع و مأخذ……………………………………………………………………………….. ۶۳


دانلود فایل



  • [ ]