آموزش جلوگیری از تصادف به كودكان

+0 به یه ن

كودكان خود را آموزش دهید تا با فراگیری مهارت های لازم دچار تصادفات خیابانی و جاده ای نشوند. كودكان از مهدكودك تا كلاس سوم ابتدایی (? تا ?? سال ) در حال فراگیری استقلال اند. آنها از پیاده روی ، دوچرخه سواری و بازی در خارج ازمنزل لذت فراوانی می برند اماهنوز از خطرات ترافیك و تردد خودروها مطلع نیستند. شما می توانید قوانین امنیتی را به آنها آموزش دهید.مواردی كه دانستن آنها برای والدین ضروری است:

اغلب والدین تصور می كنند كودكان توانایی رویارویی با ترافیك را دارند در حالی كه در واقع آنها هنوز برای این خطر آمادگی ندارند.
 
كودكان تاقبل ازسن ?? سالگی ، مهارت های لازم برای رویارویی با شرایط خطرآفرین را ندارند.
 
پسران بیش از دختران در اثر جراحات ناشی از تصادفات خیابانی یا برخورد با ماشین ها جان خود را از دست می دهند.
 
دوچرخه وسیله نقلیه موردعلاقه كودك است اما نباید به كودك اجازه داد تا قبل از یادگیری قوانین راهنمایی و آشنایی با علائم رانندگی وترافیك درجاده ها و خیابان ها دوچرخه سواری كند. این والدین هستندكه با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی كودك خود را نیز وادار به رعایت می كنند.
 
 كودكان، اغلب قبل از این كه در مورد چیزی فكر كنند ، عكس العمل نشان می دهند. یعنی ممكن است كاری را كه والدین یا راننده ها انتظار دارند انجام ندهند.
 
 كودكان تصور می كنند اگر آنها راننده را ببینند پس راننده هم حتماً آنها را خواهد دید.
 
 آنها درك درستی از سرعت ندارند و تصور می كنند خودرو هر زمان كه لازم باشد متوقف می شود.
 
تصادف با خودرو یاموتوسیكلت اغلب زمانی رخ داده است كه كودكان نزدیك منزل مشغول بازی بوده اند. تمایل آنان به پریدن وسط خیابان یك امر غریزی است و این اتفاقی است كه راننده اصلاً انتظار آن را ندارد. تصادف كودكان ? تا ?? ساله با خودرو، اغلب هنگام دوچرخه سواری اتفاق افتاده است كه جراحات ناشی از این تصادف اكثراً در ناحیه سر و مغز است. این جراحات می تواند منجر به فلج شدن یاحتی مرگ كودك شود. این موارد برای حفظ سلامت و امنیت كودك توصیه می شود.
 
 برای كودك خود محدودیت هایی تعیین كنید: محدودیت های مكانی از جمله جای مناسب برای دوچرخه سواری یا راه رفتن برای آنها تعیین كنید.
 
 عادات صحیح قدم زدن را به كودك آموزش دهید؛ به كودكان خود نحوه عبور از خیابان را آموزش دهید و این فرصت را به آنها بدهید كه وقتی همراه شما هستند، عبور از خیابان را امتحان كنند.
 
 جای مناسب و امنی برای قدم زدن ، بازی و دوچرخه سواری كودك خود انتخاب كنید. جاهایی دور از خیابان، دور از محل پارك خودروها و مسیر تردد آنها پیدا كنید. به كودك خود خاطرنشان كنید كه فقط درمناطق موردنظر بازی كنند. بهترین جا می تواند حیاط های دارای حصار، پاركها یا زمین های مخصوص بازی باشد.
 
 مثال هایی برای آنها بزنید. كودكان با مشاهده رفتار والدین بسیاری از عادات رفتاری را فرا می گیرند بنابراین عبور صحیح از خیابان یا استفاده از كلاه ایمنی هنگام موتورسواری به كودك آموزش می دهدكه باید این شیوه را دنبال كند. وقتی مشغول رانندگی هستید، به محدودیت سرعت توجه كنید و كمربند ایمنی خود را ببندید تا كودك نیز از شما پیروی كند.
 
پایگاه فرهنگی هنری تكناز

تنهایی بچه در خانه و آثار آن

+0 به یه ن

تنهایی بچه در خانه و آثار آن


آیا كودكان توانایی تنها ماندن در خانه را دارند؟بسیاری معتقدند یكی ازدلایل ضعف تحصیلی دانش آموزان ، تنهایی آنان در خانه است .

همچنین آنها معتقدند نوجوانانی كه عصرها تنها در خانه می مانند ، بیشتر در معرض خطر اعتیاد به سیگار ، مواد مخدر ، مواد الكلی و ابتلاء به اختلالات روانی مانند افسردگی و انحرافات اخلاقی قرار دارند .

تصمیم بگیرید :

چه موقع كودك آمادگی تنها در خانه ماندن را دارد ؟
خصوصیات شخصی ، مهارت و پختگی عوامل موثری هستند كه آمادگی كودك برای تنها در خانه ماندن را مشخص می كنند .
شخصیت افراد معمولاً با رشد سنی تغییرات زیادی نمی كند ولی كودك می تواند با آموزش ، تغییراتی در عكس العمل هایش در برابر انتظارات كه از او می رود ، در خود ایجاد نماید .

كودكان را می توانیم به سه دسته تقسیم كنیم :

كودكانی كه به سختی آمادگی تنها ماندن در خانه را كسب می كنند .
كودكانی كه نیاز به زمان دارند تا به تدریج به تنها ماندن در خانه عادت كنند .
كودكانی كه به راحتی تنها ماندن در خانه عادت می كنند .

الف : خصوصیات شخصی كودكانی كه آمادگی تنها در خانه ماندن دارند :

اعتماد به نفس دارند و ترسو نیستند .
در برابر اتفاقات غیر منتظره ، تحریك پذیر نبوده و آرام هستند .
به راحتی درباره احساسات و تفكرات خود با دیگران و والدینشان صحبت می كنند.
خطاهایشان را می پذیرند حتی اگر مورد بازخواست و سرزنش قرار گیرند .
جرأت كافی برای مقاومت در برابر فشار دوستان و دیگران را دارند .

ب : مهارت :

مهارتهایی كه نشان از آمادگی كودكان برای تنها در خانه ماندن را دارند.
به راحتی و به طور صحیح نام ، آدرس و شماره تلفن خودشان را بیان نمایند .
به راحتی و به درستی نام ، آدرس و شماره تلفن محل كار والدینشان را بیان نمایند .
بتوانند شماره پلیس ۱۱۰ را گرفته و اطلاعاتی را در اختیار پلیس قرار دهند .
آگاه باشند چنانچه هنگام ورود به منزل با موردی مشكوك مواجه شدند ، وارد منزل نشوند .
اگر كسی آنها را تعقیب كند بدانند چه باید بكنند ؟بدانند تنهایی در بیرون از منزل بازی نكنند .
بدانند وقتی كه درخانه تنها هستند به تلفن چطور جواب دهند ؟آگاه باشند به هنگام آتش سوزی چه كار كنند ؟وقتی در خانواده مقرراتی راجع به شرایط اضطراری طراحی می شود كودكان در ایجاد آن سهیم باشند؟ج – پختگی : پختگی و رشدی كه نشان از آمادگی كودكان برای تنها ماندن در خانه را دارد .
مسئولیت پذیری را با رضایت و افتخار به عهده بگیرند .

مشكلاتشان را به طور مطلوب حل كنند .
در انجام كارها پیشقدم باشند ، بدون آنكه كسی به آنها تذكر بدهد یا یادآوری كند .
مهارتهای زندگی را قبلاً یاد گرفته باشند .
ارتباط خوب با هم سن و سالان خود داشته باشند .

چگونه به كودكان كمك كنیم تا این خصوصیات را بدست آورند ؟والدین می توانند به كودكان كمك كنند اگر آنها ....
از همان دوران كودكی ، آنان را تشویق كنند و بتدریج بعضی از رفتارهای آنها را تصحیح نموده و به آنها بگویند هر كسی باید یاد بگیرد یك كار مشخص را به خوبی انجام دهد و بالطبع هر سعی و تلاش كودكان را تشویق نمایند .

حساس بوده و خلق و خوی و عكس العمل كودكان را بپزیرند . این كار باعث ایجاد اعتماد به نفس و احساس امنیت در كودكان شده و فرصت و آزادی عمل برای كسب تجربیات جدید را به آنها می دهد و همچنین زمینه رضایت مندی كودكان در انجام وظایفشان و جرأت برای انجام دادن كارها را ایجاد می نمایند .

بدون انتقاد ، با كودكان بحث كنند و قبل از آنكه جایگزینی را ارائه دهند نظرات آنها را بپذیرند .
به كودكان اطمینان بدهند ، چنانچه كاری را اشتباه انجام دادند ، بدانند كه آن فقط یك اشتباه بوده و آنها هوشیارتر از آن هستند كه آنرا دوباره تكرار كنند . در این صورت كودكان آمادگی دارند تا هراتفاقی كه در فعالیتهای روزانه شان می افتد به والدینشان بگویند .

از طرف دیگر والدینی كه ....

مدام به كودكانشان یادآوری می كنند چه كار بكنند و چگونه انجام دهند ، این كار باعث می شود كودكان خود به تنهایی آغازگر كاری نباشند .
از كودكانشان می خواهند كارهای پیچیده (نیاز به پختگی بالاتر از توان آنها را دارند) انجام دهند این باعث شكست كودكان در انجام كارهایشان شده و اعتماد به نفس شان را از دست می دهند .

برچسب بد ، تنبلی ، كثیفی و ویژگیهای ناخوشایند را همراه با تلقین این خصوصیات به كودكان می گویند، این بر چسب ها باعث شهرت كودكان با این خصوصیتها در بین دیگران شده و آنها با این فكر بزرگ شده كه واقعاً بد ، تنبل و كثیف هستند و تمام آن خصوصیاتی كه به آنها نسبت داده شده ، را دارند و نهایتاً اگر كودكان احساس بدی از خود داشته باشند نمی توانند كار خود را به خوبی انجام دهند .

محیط زندگی و دسترسی به آن

باید شرایط خاص محل زندگی در مورد كودكانی كه قبل یا بعد از مدرسه تنها در خانه می مانند مورد توجه قرار گیرد . بعضی از این شرایط به راحتی قابل كنترل بوده و بعضی نه .
آیا كودك شما وقتی از اتوبوس ، سرویس مدرسه و ... پیاده می شود بدون خطر می تواند به منزل برود ؟آیا فرد بزرگتری در نزدیكی و قابل دسترس و آشنا به كودك هست ؟ آیا تدبیری برای آن اندیشیده اید ؟چند بار در هفته و هربار چه مدت كودك تنها می ماند ؟ آیا برنامه ای برای فعالیتهای زمان تنهایی او اندیشیده شده است ؟آیا كودك ، خواهر و برادری دارد ؟ سن آنها چقدر است ؟آیا منزل شما وسایلی مانند آتش خاموش كن ، هشدار دهنده ، جعبه كمكهای اولیه ، پله نجات ، تلفن اضطراری ، چراغ قوه ، باتری اضافی و مقداری پول نگهداری شده در محل مخفی كه كودك از آن آگاهی داشته باشد ، دارد آیا كلیدهای برق مجهز به نمایشگرهای نوری است كه به هنگام ورود كودك در محیط تاریك خانه و فصل زمستان بتواند كلیدها را ببیند .

آیا یك كلید اضافی به همسایه مورد اعتماد خود داده اید تا در صورت نیاز ، با باز كردن در، از حضور فرزندتان در منزل مطلع شود ؟آیا زمانی را به طور مستمر و روزانه مشخص كرده اید كه در آرامش و با حوصله با كودك خود فعالیتهای روزانه اش را مرور نمائید و یا فرصتی می یابید كه به او بگویید چه مسئولیت مهمی را به عهده دارد ؟آیا در مورد فعالیتهای مدرسه ، انجام تكلیف ، حل مشكلات در مدرسه و ... به او یاری و مساعدت می كنید ؟ آیا به او پیشنهاد غذاهای سبك و خوراكی های مورد علاقه ی او را می دهید ؟راه حل های دیگردر بسیاری از جوامع فعالیتهای ویژه ای برای كودكان در سنین مدرسه (كه والدین آنها شاغل هستند و در این مدت در منزل نمی باشند) ارائه می شود .

اهمیت این فعالیتها بستگی به این دارد كه چقدر مسئولین و كارشناسان رشد و پرورش كودكان روی این مسئله تاكید داشته و توجه می كنند .

فعالیتهای ویژه عبارتند از :

خیلی از مدارس بعد از زمان درس ، كلاسهای فوق برنامه برای دانش آموزان دارند .
بعضی از برنامه ها به فعالیتهای ورزشی و عضویت در تیمهای ورزشی مربوط می شود .

بعضی از كودكان در ساعت بعد از ساعت رسمی مدراس نقش معلم را برای دیگر كودكان دارند و به آنها آموزش می دهند .
بعضی از كودكان علاقه خود را به كلاسهای آموزش موسیقی مانند پیانو، گیتار و ... یا كلاسهای هنری مانند تئاتر ، آواز خوانی دسته جمعی و ... نشان می دهند .
كتابخانه های عمومی كه نمایش فیلم برای كودكان دارند .

بعضی از كودكان داوطلب عضویت خدمات اجتماعی می شوند مانند هلال احمر و ...
شركت در كلاسهای آموزش زبانهای خارجیشركت در فعالیتهای فرهنگی ارائه شده در مساجد و كانونهای فرهنگیتمامی برنامه های فوق فرصتهایی را در كسب مهارت و دانشی كه بسیار برای زندگی كودكان مفید است ایجاد می كند . كودكانی كه در طی ساعات هفته بصورتی منزوی درخانه بدون یادگیری به سر می برند در مقایسه با كودكانی كه مشغول كسب این فعالیتهای غنی هستند ضرر می كنند .
 

كودكان و كرم های ضدآفتاب

+0 به یه ن

یك آفتاب سوختگی شدید در دوران كودكی ممكن است خطر ابتلاء به سرطان پوست را بعدها در طول زندگی شخص افزایش دهد. مراقبت از كودكان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است. اینكار همیشه آسان نیست چرا كه ورزشها و فعالیت های خارج از منزل كودكان مخصوصاً در تابستان وقت بسیاری را طلب می كند. حتی هوای ابری نیز مشكل زاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریكایی 60 – 80 درصد از تابش های خورشید می تواند از لایه های ابر نیز گذشته و به بدن یك شناگر در عمق یك فوتی ( 30 سانتی متری) آب (در استخر یا دریا) برسد. تشعشعات مضر خورشید می توانند از آب ، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور نمایند . اگر چه ما می توانیم تابش خورشید را متوقف كنیم اما چند راه وجود دارد كه خطر قرار گرفتن در معرض خورشید را در كودكان كاهش دهیم:

·         هنگام روز: هر وقت كه امكان داشت كودكان را از تابش مستقیم خورشید دور نگاه داریم. بیشتر بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر كه تابش خورشید سوزان است.

·         كلاه: لبه كلاه وقتی كه كلاه به طرز صحیحی استفاده شود كودك را از تابش مستقیم خورشید محافظت خواهد كرد. برای پرهیز از آفتاب سوختگی استفاده ازكرمهای ضدآفتاب مهم می باشد مخصوصا بر روی پوست گردن، گوشها و بینی.

·         لباس: اگر چه تابش های ماورا بنفش خورشید می توانند از لباس های نازك عبور كنند مخصوصا اگر خیس هم باشند پارچه هایی با بافتی ضخیم و سفت از شما در برابر این تابش ها بهتر محافظت می كنند

با متخصص كودك خود در مورد انتخاب كرم ضدآفتاب مناسب با تركیبات مناسب برای كودك خود و نوع پوست او حتما مشورت كنید مخصوا در مورد كودكان زیر 2 سال خود. بچه های زیر 6 ماه باید ازتابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شوند. پوشاندن سطح بدن كودك با لباس بهترین نوع محافظت از پوست كودك می باشد.  البته استفاده ازكرمهای ضد آفتاب را هم نباید فراموش كرد. مالیدن مقدار كمی كرم ضد آفتاب بر روی دست ها وصورت مفید خواهد بود. بیاد داشته باشید كه آسیب های ناشی از تابش خورشید در پوست جمع شده باقی می مانند. كودكان هر چه بیشتر در معرض تابش خورشی باشند احتمال بروز مشكلات پوستی هنگام بلوغ و بزرگی بیشتر می شود.

 

تذكر: قبل از استفاده از كرم ضدآفتاب بر روی پوست كودكان حتما آنرا بر روی قسمت كوچكی از پوستشان تست كنید تا وجود یا عدم وجود حساسیت كودكان به آن كرم مشخص شود. مشكلات وخطرات ناشی از تابش مستقیم خورشید متوقف شدنی نیست حتی وقتی كه شما بزرگ می شوید این جریان ادامه دارد . بنابراین باید كه به نصایح و دستورالعمل های مراقبتی دقیقا گوش كرده و عمل نمایید.  بدون در نظر گرفتن سن، به این مساله هم باید توجه كرد كه مناطقی از پوست كه بخیه خورده اند و یا زخمی از پیش دارند آسیب پذیر تر از بقیه مناطق پوست هستند.

 

مكمل های مورد نیاز

از آنجائیكه كرم های ضدآفتاب ساخت ویتامین D در پوست را دچار اختلال می كند بنابراین توصیه می شود كه تمام كودكان در شروع دو ماهه اول زندگی خود ویتامین D خوراكی مصرف نمایند تا از بروز راشی تیسم(نرمی استخوان) و عوارض دیگر كمبود ویتامین D جلوگیری به عمل آید. درمورد كودكان حداقل دریافت (IU 200 ، واحد بین المللی) از ویتامین D بطور روزانه ضروری می باشد. حتی كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می شوند نیز باید این مقدار ویتامین  D خوراكی را مصرف نمایند. نگرانی های اخیر كه موضوع تحقیقات بیشتری شده افزایش تعداد مبتلایان به راشیتیسم مخصوصا در مناطق شهری می باشد. (راشی تیسم بر اثر كمبود تابش آفتاب به پوست بدن و دریافت ناكافی از ویتامین D ایجاد می شود.) خورشید و تابش های آن منبع مناسبی برای ویتامین D می باشد، اما اندازه گیری میزان تابش خورشید بسیار مشكل است. عواملی مانند تعداد رنگدانه های موجود در پوست كودك، تابش آفتاب به پوست و ... بر میزان ویتامین D كه بدن تولید می كند موثر است.

مخصوصا كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر در معرض ابتلا به كمبود ویتامین D  و راشی تیسم می باشند چرا كه شیر مادر حاوی مقدار كمی ویتامین D می باشد در نتیجه كودكان شیرخوار در معرض عوارض كمبود ویتامین D قرار می گیرند. نوع كرم (یا ژل یا لوسیون یا اسپری) ضد آفتاب كودكان باید به شكلی انتخاب شود كه استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود. از محصولات مخصوص كودكان حتما استفاده نمایید زیرا اینگونه محصولات ملایم تر و مناسب تر هستند. از محصولاتی كه روی آنهابر چسبهای" بدون مواد تحریك كننده"non-irritating  یا" بدون عطرمواد خوش بو كننده"  fragrance free ویا" ضد حساسیت" (hypoallergenic) نوشته شده استفاده نمایید . كرم های محافظت از پوست در برابر تابش های مضر خورشید (كرم های ضدآفتاب) كه برای كودكان بزرگتر تهیه شده اند نیز با رعایت بعضی از احتیاط های معمول برای كودكان كوچك و نوزادان مناسب هستند. مثلا  كرم های ضدآفتاب كودكان و بچه های بزرگتر حاوی رنگهای شادی و جذابی می باشند كه مخصوصا برای جلب نظر بچه ها و تشویق آنها به استفاده از اینگونه كرم ها طراحی و ساخته شده اندممكن است نوزادی كه این كرم ضدآفتاب را استفاد می كند مقداری از تركیبات اضافی را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار كم این مواد خطرناك نیستند اما بهترین راه دورنگاه داشتن این مواد از دسترس كودكان و استفاده نكردن از آنها می باشد.
 
پایگاه فرهنگی هنری تكناز

قصه كلاغ سفید

+0 به یه ن

قصه :قصه كلاغ سفید

 

یكی بود یكی نبود غیر از خدا هیچكس نبود لانه ی آقا كلاغه و خانم كلاغه توی دهكده ی كلاغها روی یك درخت سپیدار بود. آنها سه تا بچه داشتند. اسم بچه هایشان سیاه پر ، نوك سیاه و مشكی بود. وقتی بچه ها كمی بزرگ شدند، آقا و خانم كلاغ به آنها پرواز كردن یاد دادند. بچه كلاغها هر روز از لانه بیرون می آمدند و همراه پدر و مادرشان به گردش می رفتند.

 یك روز همه ی آنها در یك پارك دور حوض نشسته بودند و آب می خوردند كه چندتا پسربچه ی شیطان آنها را دیدند و با تیر و كمان به سویشان سنگ انداختند. كلاغها ترسیدند و فرار كردند ؛ اما یكی از سنگها به بال مشكی خورد و او حسابی ترسید. تا آمد فرار كند ، سنگ دیگری به سرش خورد و كمی گیج شد. اما هرطور بود پرواز كرد و از بچه ها دور شد. او خیلی ترسیده بود و .....

رنگ پرهایش از ترس، مثل گچ سفید شده بود . برای همین پدر و مادرش نفهمیدند كه پرنده ی سفیدرنگی كه نزدیك آنها پرواز می كند، مشكی است و روی زمین دنبالش می گشتند. مشكی هم كه گیج بود، نفهمید كه بقیه كجا هستند ، پرید و رفت تا اینكه افتاد توی لانه ی كبوترها و از حال رفت. كبوترها دورش جمع شدند و كمی آب به او دادند تا حالش جا آمد اما یادش نبود كه كیست و اسمش چیست و چطوری به آنجا آمده است. زبانش هم بند آمده بود و دیگر قار قار نمی كرد. كبوترها فكر كردند كه او هم كبوتر است. جا و غذایش دادند و مشكی پیش آنها ماند.چند روز گذشت و مشكی چیزی یادش نیامد.

 پدر و مادر و خواهر و برادرش خیلی دنبالش گشتند اما پیدایش نكردند. مشكی خیلی غمگین بود، چون نمیدانست كیست و اسمش چیست. یك روز صبح تازه از خواب بیدار شده بود كه صدای قارقاری به گوشش رسید.خوب گوش داد و این آواز راشنید: قارقار خبردار كی خوابه و كی بیدار؟ منم ننه كلاغه مشكی من گم شده كسی او را ندیده؟ مشكی من بلا بود خوشگل و خوش ادا بود رنگ پراش سیاه بود قارقار خبردار هركی كه او را دیده بیاد به من خبر بده قارقار قارقار مشكی صدای مادرش را می شنید. صدا برایش آشنا بود اما نمی دانست كه این صدا را كی و كجا شنیده است. از جایش بلند شد و نزدیكتر رفت. به ننه كلاغه نگاه كرد. چشم ننه كلاغه كه به او افتاد ، از تعجب فریادی كشید و گفت :« خدای من یك كلاغ سفید! چقدر به چشمم آشناست!»
 پرید و به مشكی كاملاً نزدیك شد. او را بو كرد و به چشمانش خیره شد و چند لحظه بعد داد زد:« خدایا این مشكی منه! پس چرا سفید شده؟» كبوترها دور آنها جمع شده بودند و نگاهشان می كردند. یكی از كبوترها گفت:« اما این كه رنگش مشكی نیست ، سفیده...»
 ننه كلاغه گفت:« اما من بوی بچه ام را می شناسم ، از چشمهایش هم فهمیدم كه این بچه ی گم شده ی من مشكیه ....فقط نمیدونم چرا رنگش سفید شده ، شاید خیلی ترسیده و از ترس رنگش پریده ، اما مهم نیست من بچه ی عزیزم را پیدا كردم...»
 مشكی كم كم چیزهایی به یادش آمد. جای ضربه هایی كه به سر و بالش خورده بود، هنوز كمی درد می كرد. یادش آمد كه در پارك كنار حوض نشسته بود و آب می خورد اما سنگی به بالش و سنگی هم به سرش خورد و حسابی ترسید. او مدتی به ننه كلاغه نگاه كرد و بعد با خوشحالی گفت :« یادم اومد ، اسم من مشكیه ، تو هم مادرم هستی ، من گم شده بودم اما حالا پیش تو هستم آه مادرجون ...» كبوترها با خوشحالی و تعجب به آنها نگاه می كردند. مشكی و مادرش از خوشحالی اشك می ریختند. وقتی حالشان جا آمد، از كبوترها تشكر كردند و به دهكده ی كلاغها بازگشتند. همه ی كلاغها مخصوصاً آقا كلاغه و پرسیاه و نوك سیاه از بازگشت مشكی خوشحال شدند و جشن گرفتند. از آن روز به بعد همه ی كلاغها مشكی را سفیدپر صدامی زدند چون او تنها كلاغ سفید دهكده ی آنها بود.

پایگاه فرهنگی هنری تكناز

دانلود بررسی وضعیت مبتلایان به اگزمای دست از نظر Patch Test در مراجعین به درمانگاههای پوست لقمان و بوعلی بیان مسئله:

+0 به یه ن

بیان مسئله:
اگزمای دست، یك بیماری بسیار شایع در كلینیك های پوست می باشد. بطوریكه شیوع حدود ۴/۵% را برای آن در نظر می گیرند (۱). اگزمای دست را به دو گروه تماسی و آتوپیك تقسیم كرده و گروه تماسی نیز به دو زیر گروه تحریكی و آلرژیك تقسیم می شود (۱). علل متعددی باعث بروز این بیماری می شوند. درست است كه شرح حال و معاینه فیزیكی در تشخیص عامل اتیولوژیك این بیماری بسیار كمك كننده می باشد ولی به علت گستردگی عوامل و مواد موجود در محیط زیست انسانها این عوامل معمولاً به آسانی شناسایی نشده و افراد بیمار مدتهای مدیدی از مشكل مزبور رنج می برند. این موضوع بخصوص در نوع آلرژیك تماسی قابل اهمیت می‌باشد. هر تغییر در شیوه زندگی و كار افراد معمولاً مسئله ای بغرنج است لیكن این امر بسیار قابل قبول تر از تحمل درد و عذاب بیماری پوستی مذكور می باشد

فهرست مطالب

عنوان                                                                                             صفحه

دلایل انتخاب موضوع…………………………………………………………………………….. ۱

بیان مسئله…………………………………………………………………………………………….. ۲

بازنگری منابع و اطلاعات موجود…………………………………………………………….. ۳

اهداف و فرضیات تحقیق………………………………………………………………………… ۱۳

متغیرها و مقیاس سنجش آنها………………………………………………………………….. ۱۴

روش، تكنیك و نحوه اجرای تحقیق………………………………………………………… ۱۶

جامعه مورد بررسی، تعداد و روش نمونه گیری…………………………………………. ۱۸

برنامه برای جمع آوری اطلاعات و برنامه آماری………………………………………… ۱۸

مسائل اخلاقی……………………………………………………………………………………….. ۱۹

فرمهای اطلاعاتی…………………………………………………………………………………… ۲۰

یافته ها…………………………………………………………………………………………………. ۲۲

جداول………………………………………………………………………………………………….. ۲۴

بحث……………………………………………………………………………………………………. ۲۵

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………….. ۲۸

منابع…………………………………………………………………………………………………….. ۲۹

 

دانلود فایل