كودكان و كرم های ضدآفتاب

+0 به یه ن

یك آفتاب سوختگی شدید در دوران كودكی ممكن است خطر ابتلاء به سرطان پوست را بعدها در طول زندگی شخص افزایش دهد. مراقبت از كودكان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است. اینكار همیشه آسان نیست چرا كه ورزشها و فعالیت های خارج از منزل كودكان مخصوصاً در تابستان وقت بسیاری را طلب می كند. حتی هوای ابری نیز مشكل زاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریكایی 60 – 80 درصد از تابش های خورشید می تواند از لایه های ابر نیز گذشته و به بدن یك شناگر در عمق یك فوتی ( 30 سانتی متری) آب (در استخر یا دریا) برسد. تشعشعات مضر خورشید می توانند از آب ، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور نمایند . اگر چه ما می توانیم تابش خورشید را متوقف كنیم اما چند راه وجود دارد كه خطر قرار گرفتن در معرض خورشید را در كودكان كاهش دهیم:

·         هنگام روز: هر وقت كه امكان داشت كودكان را از تابش مستقیم خورشید دور نگاه داریم. بیشتر بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر كه تابش خورشید سوزان است.

·         كلاه: لبه كلاه وقتی كه كلاه به طرز صحیحی استفاده شود كودك را از تابش مستقیم خورشید محافظت خواهد كرد. برای پرهیز از آفتاب سوختگی استفاده ازكرمهای ضدآفتاب مهم می باشد مخصوصا بر روی پوست گردن، گوشها و بینی.

·         لباس: اگر چه تابش های ماورا بنفش خورشید می توانند از لباس های نازك عبور كنند مخصوصا اگر خیس هم باشند پارچه هایی با بافتی ضخیم و سفت از شما در برابر این تابش ها بهتر محافظت می كنند

با متخصص كودك خود در مورد انتخاب كرم ضدآفتاب مناسب با تركیبات مناسب برای كودك خود و نوع پوست او حتما مشورت كنید مخصوا در مورد كودكان زیر 2 سال خود. بچه های زیر 6 ماه باید ازتابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شوند. پوشاندن سطح بدن كودك با لباس بهترین نوع محافظت از پوست كودك می باشد.  البته استفاده ازكرمهای ضد آفتاب را هم نباید فراموش كرد. مالیدن مقدار كمی كرم ضد آفتاب بر روی دست ها وصورت مفید خواهد بود. بیاد داشته باشید كه آسیب های ناشی از تابش خورشید در پوست جمع شده باقی می مانند. كودكان هر چه بیشتر در معرض تابش خورشی باشند احتمال بروز مشكلات پوستی هنگام بلوغ و بزرگی بیشتر می شود.

 

تذكر: قبل از استفاده از كرم ضدآفتاب بر روی پوست كودكان حتما آنرا بر روی قسمت كوچكی از پوستشان تست كنید تا وجود یا عدم وجود حساسیت كودكان به آن كرم مشخص شود. مشكلات وخطرات ناشی از تابش مستقیم خورشید متوقف شدنی نیست حتی وقتی كه شما بزرگ می شوید این جریان ادامه دارد . بنابراین باید كه به نصایح و دستورالعمل های مراقبتی دقیقا گوش كرده و عمل نمایید.  بدون در نظر گرفتن سن، به این مساله هم باید توجه كرد كه مناطقی از پوست كه بخیه خورده اند و یا زخمی از پیش دارند آسیب پذیر تر از بقیه مناطق پوست هستند.

 

مكمل های مورد نیاز

از آنجائیكه كرم های ضدآفتاب ساخت ویتامین D در پوست را دچار اختلال می كند بنابراین توصیه می شود كه تمام كودكان در شروع دو ماهه اول زندگی خود ویتامین D خوراكی مصرف نمایند تا از بروز راشی تیسم(نرمی استخوان) و عوارض دیگر كمبود ویتامین D جلوگیری به عمل آید. درمورد كودكان حداقل دریافت (IU 200 ، واحد بین المللی) از ویتامین D بطور روزانه ضروری می باشد. حتی كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می شوند نیز باید این مقدار ویتامین  D خوراكی را مصرف نمایند. نگرانی های اخیر كه موضوع تحقیقات بیشتری شده افزایش تعداد مبتلایان به راشیتیسم مخصوصا در مناطق شهری می باشد. (راشی تیسم بر اثر كمبود تابش آفتاب به پوست بدن و دریافت ناكافی از ویتامین D ایجاد می شود.) خورشید و تابش های آن منبع مناسبی برای ویتامین D می باشد، اما اندازه گیری میزان تابش خورشید بسیار مشكل است. عواملی مانند تعداد رنگدانه های موجود در پوست كودك، تابش آفتاب به پوست و ... بر میزان ویتامین D كه بدن تولید می كند موثر است.

مخصوصا كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر در معرض ابتلا به كمبود ویتامین D  و راشی تیسم می باشند چرا كه شیر مادر حاوی مقدار كمی ویتامین D می باشد در نتیجه كودكان شیرخوار در معرض عوارض كمبود ویتامین D قرار می گیرند. نوع كرم (یا ژل یا لوسیون یا اسپری) ضد آفتاب كودكان باید به شكلی انتخاب شود كه استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود. از محصولات مخصوص كودكان حتما استفاده نمایید زیرا اینگونه محصولات ملایم تر و مناسب تر هستند. از محصولاتی كه روی آنهابر چسبهای" بدون مواد تحریك كننده"non-irritating  یا" بدون عطرمواد خوش بو كننده"  fragrance free ویا" ضد حساسیت" (hypoallergenic) نوشته شده استفاده نمایید . كرم های محافظت از پوست در برابر تابش های مضر خورشید (كرم های ضدآفتاب) كه برای كودكان بزرگتر تهیه شده اند نیز با رعایت بعضی از احتیاط های معمول برای كودكان كوچك و نوزادان مناسب هستند. مثلا  كرم های ضدآفتاب كودكان و بچه های بزرگتر حاوی رنگهای شادی و جذابی می باشند كه مخصوصا برای جلب نظر بچه ها و تشویق آنها به استفاده از اینگونه كرم ها طراحی و ساخته شده اندممكن است نوزادی كه این كرم ضدآفتاب را استفاد می كند مقداری از تركیبات اضافی را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار كم این مواد خطرناك نیستند اما بهترین راه دورنگاه داشتن این مواد از دسترس كودكان و استفاده نكردن از آنها می باشد.
 
پایگاه فرهنگی هنری تكناز



  • [ ]