تنهایی بچه در خانه و آثار آن

+0 به یه ن

تنهایی بچه در خانه و آثار آن


آیا كودكان توانایی تنها ماندن در خانه را دارند؟بسیاری معتقدند یكی ازدلایل ضعف تحصیلی دانش آموزان ، تنهایی آنان در خانه است .

همچنین آنها معتقدند نوجوانانی كه عصرها تنها در خانه می مانند ، بیشتر در معرض خطر اعتیاد به سیگار ، مواد مخدر ، مواد الكلی و ابتلاء به اختلالات روانی مانند افسردگی و انحرافات اخلاقی قرار دارند .

تصمیم بگیرید :

چه موقع كودك آمادگی تنها در خانه ماندن را دارد ؟
خصوصیات شخصی ، مهارت و پختگی عوامل موثری هستند كه آمادگی كودك برای تنها در خانه ماندن را مشخص می كنند .
شخصیت افراد معمولاً با رشد سنی تغییرات زیادی نمی كند ولی كودك می تواند با آموزش ، تغییراتی در عكس العمل هایش در برابر انتظارات كه از او می رود ، در خود ایجاد نماید .

كودكان را می توانیم به سه دسته تقسیم كنیم :

كودكانی كه به سختی آمادگی تنها ماندن در خانه را كسب می كنند .
كودكانی كه نیاز به زمان دارند تا به تدریج به تنها ماندن در خانه عادت كنند .
كودكانی كه به راحتی تنها ماندن در خانه عادت می كنند .

الف : خصوصیات شخصی كودكانی كه آمادگی تنها در خانه ماندن دارند :

اعتماد به نفس دارند و ترسو نیستند .
در برابر اتفاقات غیر منتظره ، تحریك پذیر نبوده و آرام هستند .
به راحتی درباره احساسات و تفكرات خود با دیگران و والدینشان صحبت می كنند.
خطاهایشان را می پذیرند حتی اگر مورد بازخواست و سرزنش قرار گیرند .
جرأت كافی برای مقاومت در برابر فشار دوستان و دیگران را دارند .

ب : مهارت :

مهارتهایی كه نشان از آمادگی كودكان برای تنها در خانه ماندن را دارند.
به راحتی و به طور صحیح نام ، آدرس و شماره تلفن خودشان را بیان نمایند .
به راحتی و به درستی نام ، آدرس و شماره تلفن محل كار والدینشان را بیان نمایند .
بتوانند شماره پلیس ۱۱۰ را گرفته و اطلاعاتی را در اختیار پلیس قرار دهند .
آگاه باشند چنانچه هنگام ورود به منزل با موردی مشكوك مواجه شدند ، وارد منزل نشوند .
اگر كسی آنها را تعقیب كند بدانند چه باید بكنند ؟بدانند تنهایی در بیرون از منزل بازی نكنند .
بدانند وقتی كه درخانه تنها هستند به تلفن چطور جواب دهند ؟آگاه باشند به هنگام آتش سوزی چه كار كنند ؟وقتی در خانواده مقرراتی راجع به شرایط اضطراری طراحی می شود كودكان در ایجاد آن سهیم باشند؟ج – پختگی : پختگی و رشدی كه نشان از آمادگی كودكان برای تنها ماندن در خانه را دارد .
مسئولیت پذیری را با رضایت و افتخار به عهده بگیرند .

مشكلاتشان را به طور مطلوب حل كنند .
در انجام كارها پیشقدم باشند ، بدون آنكه كسی به آنها تذكر بدهد یا یادآوری كند .
مهارتهای زندگی را قبلاً یاد گرفته باشند .
ارتباط خوب با هم سن و سالان خود داشته باشند .

چگونه به كودكان كمك كنیم تا این خصوصیات را بدست آورند ؟والدین می توانند به كودكان كمك كنند اگر آنها ....
از همان دوران كودكی ، آنان را تشویق كنند و بتدریج بعضی از رفتارهای آنها را تصحیح نموده و به آنها بگویند هر كسی باید یاد بگیرد یك كار مشخص را به خوبی انجام دهد و بالطبع هر سعی و تلاش كودكان را تشویق نمایند .

حساس بوده و خلق و خوی و عكس العمل كودكان را بپزیرند . این كار باعث ایجاد اعتماد به نفس و احساس امنیت در كودكان شده و فرصت و آزادی عمل برای كسب تجربیات جدید را به آنها می دهد و همچنین زمینه رضایت مندی كودكان در انجام وظایفشان و جرأت برای انجام دادن كارها را ایجاد می نمایند .

بدون انتقاد ، با كودكان بحث كنند و قبل از آنكه جایگزینی را ارائه دهند نظرات آنها را بپذیرند .
به كودكان اطمینان بدهند ، چنانچه كاری را اشتباه انجام دادند ، بدانند كه آن فقط یك اشتباه بوده و آنها هوشیارتر از آن هستند كه آنرا دوباره تكرار كنند . در این صورت كودكان آمادگی دارند تا هراتفاقی كه در فعالیتهای روزانه شان می افتد به والدینشان بگویند .

از طرف دیگر والدینی كه ....

مدام به كودكانشان یادآوری می كنند چه كار بكنند و چگونه انجام دهند ، این كار باعث می شود كودكان خود به تنهایی آغازگر كاری نباشند .
از كودكانشان می خواهند كارهای پیچیده (نیاز به پختگی بالاتر از توان آنها را دارند) انجام دهند این باعث شكست كودكان در انجام كارهایشان شده و اعتماد به نفس شان را از دست می دهند .

برچسب بد ، تنبلی ، كثیفی و ویژگیهای ناخوشایند را همراه با تلقین این خصوصیات به كودكان می گویند، این بر چسب ها باعث شهرت كودكان با این خصوصیتها در بین دیگران شده و آنها با این فكر بزرگ شده كه واقعاً بد ، تنبل و كثیف هستند و تمام آن خصوصیاتی كه به آنها نسبت داده شده ، را دارند و نهایتاً اگر كودكان احساس بدی از خود داشته باشند نمی توانند كار خود را به خوبی انجام دهند .

محیط زندگی و دسترسی به آن

باید شرایط خاص محل زندگی در مورد كودكانی كه قبل یا بعد از مدرسه تنها در خانه می مانند مورد توجه قرار گیرد . بعضی از این شرایط به راحتی قابل كنترل بوده و بعضی نه .
آیا كودك شما وقتی از اتوبوس ، سرویس مدرسه و ... پیاده می شود بدون خطر می تواند به منزل برود ؟آیا فرد بزرگتری در نزدیكی و قابل دسترس و آشنا به كودك هست ؟ آیا تدبیری برای آن اندیشیده اید ؟چند بار در هفته و هربار چه مدت كودك تنها می ماند ؟ آیا برنامه ای برای فعالیتهای زمان تنهایی او اندیشیده شده است ؟آیا كودك ، خواهر و برادری دارد ؟ سن آنها چقدر است ؟آیا منزل شما وسایلی مانند آتش خاموش كن ، هشدار دهنده ، جعبه كمكهای اولیه ، پله نجات ، تلفن اضطراری ، چراغ قوه ، باتری اضافی و مقداری پول نگهداری شده در محل مخفی كه كودك از آن آگاهی داشته باشد ، دارد آیا كلیدهای برق مجهز به نمایشگرهای نوری است كه به هنگام ورود كودك در محیط تاریك خانه و فصل زمستان بتواند كلیدها را ببیند .

آیا یك كلید اضافی به همسایه مورد اعتماد خود داده اید تا در صورت نیاز ، با باز كردن در، از حضور فرزندتان در منزل مطلع شود ؟آیا زمانی را به طور مستمر و روزانه مشخص كرده اید كه در آرامش و با حوصله با كودك خود فعالیتهای روزانه اش را مرور نمائید و یا فرصتی می یابید كه به او بگویید چه مسئولیت مهمی را به عهده دارد ؟آیا در مورد فعالیتهای مدرسه ، انجام تكلیف ، حل مشكلات در مدرسه و ... به او یاری و مساعدت می كنید ؟ آیا به او پیشنهاد غذاهای سبك و خوراكی های مورد علاقه ی او را می دهید ؟راه حل های دیگردر بسیاری از جوامع فعالیتهای ویژه ای برای كودكان در سنین مدرسه (كه والدین آنها شاغل هستند و در این مدت در منزل نمی باشند) ارائه می شود .

اهمیت این فعالیتها بستگی به این دارد كه چقدر مسئولین و كارشناسان رشد و پرورش كودكان روی این مسئله تاكید داشته و توجه می كنند .

فعالیتهای ویژه عبارتند از :

خیلی از مدارس بعد از زمان درس ، كلاسهای فوق برنامه برای دانش آموزان دارند .
بعضی از برنامه ها به فعالیتهای ورزشی و عضویت در تیمهای ورزشی مربوط می شود .

بعضی از كودكان در ساعت بعد از ساعت رسمی مدراس نقش معلم را برای دیگر كودكان دارند و به آنها آموزش می دهند .
بعضی از كودكان علاقه خود را به كلاسهای آموزش موسیقی مانند پیانو، گیتار و ... یا كلاسهای هنری مانند تئاتر ، آواز خوانی دسته جمعی و ... نشان می دهند .
كتابخانه های عمومی كه نمایش فیلم برای كودكان دارند .

بعضی از كودكان داوطلب عضویت خدمات اجتماعی می شوند مانند هلال احمر و ...
شركت در كلاسهای آموزش زبانهای خارجیشركت در فعالیتهای فرهنگی ارائه شده در مساجد و كانونهای فرهنگیتمامی برنامه های فوق فرصتهایی را در كسب مهارت و دانشی كه بسیار برای زندگی كودكان مفید است ایجاد می كند . كودكانی كه در طی ساعات هفته بصورتی منزوی درخانه بدون یادگیری به سر می برند در مقایسه با كودكانی كه مشغول كسب این فعالیتهای غنی هستند ضرر می كنند .
 



  • [ ]