باتری لیمویی

+0 به یه ن

دوست دارید «باتری لیمویی» بسازید؟ پس دست به كار شوید!

 

برای این كار به مواد زیر نیاز داریم:

- یك عد لیموترش تازه و رسیده و آبدار

- میخ گالوانیزه با پوشش روی

- سكه‌های مسی (می‌توانید از سكه‌های قدیمی یا سكه‌های رایج كشورهای دیگر استفاده كنید)

باتری لیمویی

طرز ساخت

یك شكاف به اندازه سكه در لیمو ایجاد و سكه را در آن فرو ببرید. میخ را هم در طرف دیگر لیمو فرو كنید. دقت كنید كه سكه و میخ، نباید به هم برخورد كنند.

باتری لیمویی ما درست شد، به همین سادگی!

در این باتری، به میخ و سكه، «الكترود» می‌گوییم .به آب لیمو هم «محلول الكترولیت» گفته می‌شود. همان‌طور كه می‌دانید، جریان الكتریسیته به وسیله حركت ذراتی به نام «الكترون» ایجاد می‌شود.

 

باتری لیمویی
به بعضی از مواد «رسانا» گفته می‌شود. فلزاتی مثل آهن و مس، بهترین رساناها هستند كه در واقع الكترون‌ها امكان حركت و جا به جایی زیادی در آنها دارند.

 باتری‌ها دارای دو قطب مثبت و منفی هستند كه الكترون‌ها از سمت الكترود منفی باتری حركت می‌كنند (در ماده رسانا یا هادی) و به اطراف الكترود منفی باتری حركت می‌كنند (در ماده رسانا یا هادی) و به طرف الكترود مثبت می‌روند. در این جا میخ، قطب منفی و سكه، قطب مثبت است. ولتاژ باتری میزان و شدت حركت الكترون‌ها را نشان می‌دهد كه سنجشی برای تعیین ضعیف یا قوی بودن باتری است. مثلاً ولتاژ باتری قلمی، 5/1 ولت است.

شما می‌توانید با اتصال یك ولت‌متر به باتری لیمویی، ولتاژ آن را اندازه بگیرید. باتری لیمویی ولتاژ پایینی دارد كه حتی قادر به روشن كردن یك لامپ كوچك هم نیست (چیزی حدود 906/0 ولت) .

باتری لیمویی

برای حل این مشكل، می‌توان از باتری‌های بیشتری استفاده كرد؛ یعنی باتری‌های لیمویی دیگری بسازید و آنها را به وسیله سیم، به هم وصل كنید (از قطب منفی یك باتری به قطب مثبت باتری دیگر). با این كار، ولتاژ بیشتری خواهید داشت؛ یعنی چیزی حدود 788/1 ولت. اگر از چهار باتری لیمویی استفاده كنید، ولتاژ به 5/3 ولت افزایش می‌یابد. دقت كنید كه یك طرف سیم قرمز به میخ و طرف دیگر آن به سكه وصل شده است. به عنوان لامپ می‌توانید از یك لامپ دیودی یا دو قطبی یا LED استفاده كنید. این گونه لامپ‌ها برای روشن شدن، به ولتاژ كمی احتیاج دارند كه باتری لیمویی، آن را تأمین می‌كند. اما دقت داشته باشید كه قطب مثبت لامپ به سكه و منفی آن به میخ وصل باشد.

باتری لیمویی
برای تشخیص قطب مثبت و منفی لامپ دیودی، كافی است از نزدیك به آن نگاه كنید. آن قسمتی از لامپ كه صاف است منفی است و سمت دیگر، مثبت.

جالب است بدانید باتری در سال 1799 میلادی به دست فردی به نام «الساندرو ولتا» اختراع شد. امروزه باتری‌های مختلفی تولید می‌شود كه در وسیله‌های زیادی از چراغ چشمك ‌زن گرفته تا كامپیوتر و ماهواره و ربات، كاربرد دارد. چیزی كه امروزه دانشمندان در ساخت باتری به آن توجه می‌كنند این است،كه باتری‌هایی بسازند كه به طبیعت آسیب نرساند و عمر زیادی داشته باشد.

منبع:

روزنامه همشهری.شماره 404.ویژه نامه دوچرخه



  • [ ]