دانلود پایان نامه طراحی واحد ترموسیفون برج تقطیر در خلاء واحد تولید فورفوران

+0 به یه ن

مقدمه : منطقه ب شامل واحدهای ذیل كه به صورت مختصر تشریح گردیده است ، می گردد

 

الف) واحد تولید ازت :

ازت گازی است خنثی كه میل تركیبی بسیار كمی داشته و در شرایط عادی تركیب پذیری ندارد . لذا در واحدهای مختلف بهره برداری از این گاز برای موارد مختلفی از قبیل گاز پوششی مخازن هیدروكربوری، برای جلوگیری از نفوذ هوا یا اكسیژن به آنها، در واحدهای كاتالیستی در هنگام احیاء بعنوان گازگردشی، در هنگام راه اندازی واحدهای هیدروژن و هیدروكراكر بعنوان گاز چرخشی و بخصوص در عملیات احیاء مداوم كاتالیست پلاتفرمر واحد تبدیل كاتالیستی بصورت مداوم مصرف می گردد . با توجه به آنكه ۷۹ درصد هوا ازت می باشد بهترین منبع تهیه می باشد . بهمین منظور واحد ازت طراحی و نصب گردیده است . ظرفیت واحد فشرده و مایع كردن  هوا و تفكیك اكسیژن و ازت مایع می باشد . محصول واحد  ازت گازی و  ازت مایع با درجه خلوص ۹۹۹/۹۹ درصد می باشد .

 

 

ب) واحد تبدیل كاتالیستی :

واحد C.C.R شركت به منظور تبدیل برشهای بنزین با درجه آرام سوزی پائین به بنزین با درجه آرام سوزی ۱۰۰ طراحی و نصب گردیده است . ظرفیت واحد ۲۱۶۰۰ بشكه در روز می باشد . طراحی واحد بر دو مبنای تأمین كامل خوراك H.S.R.G از واحد تقطیر در جو با نقطه جوش ابتدائی  و نقطه جوش نهائی   و یا مخلوطی از ۱۷۱۵۹ بشكه در روز خوراك از واحد تقطیر و ۴۴۴۱ بشكه در روز نفتای سنگین (H.N )هیدروكراكر با نقطه جوش ابتدائی  ونقطه جوش نهائی می باشد .

این واحد مشتمل بر سه قسمت می باشد :

-تصفیه نفتا(NAPHTHA HYDROTREATING -NHT) به منظور حذف تركیبات الی نیتروژن دار، گوگرددار، اكسیژن دار، اشباع هیدروكربورهای غیر اشباع (اولفینی) و حذف سموم اضافی مانند ارسینك و سرب كه برای قسمت پلاتفرمر مضر می باشند تعبیه شده است . حذف این ناخالصیها در حضور كاتالیست (با نام تجاری S-12 محصول مشترك UOP با فلزات فعال كبالت، مولیبدن بر روی پایه آلومینا) و گاز هیدروژن انجام می گیرد .

-پلاتفرمر (PLATEFORMER) : نفتای تصفیه شده در این واحد در حضور كاتالیست (با فلز فعال پلاتین بر روی پایه آلومینا) تبدیل به بنزین با درجه خلوص آرام سوزی بالا، گاز مایع و مخلوط گازی غنی از هیدروژن می شود كه به عنوان خوراك گازی به واحد هیدروژن ارسال می گردد .

-قسمت احیاء مداوم كاتالیست(به منظور احیاء مداوم كاتالیست قسمت پلاتفرمر) در مجاورت واحد فوق نصب گردیده است كه همواره قسمتی از كاتالیست از انتهای بستر راكتورپلت فرمر وارد قسمت احیاء شده و بعد از سوزاندن كك و آماده سازی مجدد از بالا وارد راكتورهای پلاتفرمر می گردد و بدین ترتیب همواره پلاتفرمر از شرایط یكنواخت عملیاتی در طول بهره برداری برخوردار خواهد بود .

 

ج) واحد هیدروژن :

واحد تولید هیدروژن به منظور تولید هیدروژن با درجه خلوص ۹/۹۹% به مقدار تقریبی  (مورد نیاز واحد هیدروكراكر) طراحی و نصب شده است قسمتی از هیدروژن تولیدی توسط واكنش های ریفرمینگ در كوره (راكتور) واحد از واكنش خوراك با بخار آب در دمای  در حضور كاتالیست با فلز فعال نیكل روی پایه آلومینا و خالص سازی PSA   N0.1 تأمین می گردد . خوراك واحد می تواند گاز طبیعی، گازهای هیدروكربوری تصفیه شده در واحد آمین و یا پروپان باشد كه بعلت قابلیت دسترسی و استفاده آسانتر معمولاً از گاز طبیعی بعنوان خوراك استفاده می گردد . قسمت دیگری از هیدروژن تولیدی از خالص سازی گازهای غنی از هیدروژن تولیدی در واحد تبدیل كاتالیستی درPSA   N0.2 تأمین می شود .

فهرست مطالب

فصل اول :

۱-۱           خلاصه و مقدمه

۱-۲           آشنایی و مقدمه

۱-۳           انواع مدل ها و كاربرد آنها

۱-۴           نحوه كار یك ریبویلر پدیده ترموسیفون

۱-۵           استانداردها و كد های مبدل های حرارتی

۱-۶           چهار نوع ربویلر مورد بررسی

۱-۷           بافلها

۱-۸           فاكتورهای انتخاب نوع ریبویلر

۱-۹           خلاصه ای از فرایند تولید فورفوران

فصل دوم

۲-۱ رویع طراحی

۲-۲ زوشهای طراحی ارائه شده ،معایب ،مزایا و شرایط هر كدام

۲-۳ روشهای دیگر طراحی

۲-۴ ملاحظات عمومی طراحی

فصل سوم :

۳-۱ راهنمایی یكی برای طراحی ریبویلر ها ترموسیفون

۳-۲ ارائه روش های طراحی ریبویلر ترمو سیفون

۳-۲-۱ روش بهبود یافته گیلموهر

۳-۲-۲ روش مرحله ای كرن

۳-۲-۳ روش فایر

۳-۳ چند نمونه طراحی اجرائی

۳-۳-۱ ریبویلر اسپلیتر C3

3-3-2 ریبویلر برج سیلكو هگزان

۳-۳-۳ ریبویلر ترموسیفون قائم

۳-۴ روشها و  نرم افزارهای دیگر طراحی موجود

 

دانلود فایل



  • [ ]